Skontaktuj się ze mną

Nadlatuje Wielkopolska Eskadra Niepodległości!

Nadlatuje-Wielkopolska-Eskadra-Niepodleglosci

2017-10-18

17 października Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego i prof. dr hab. inż. Tomasz Łodygowski, rektor Politechniki Poznańskiej podpisali umowę o przekazaniu przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego dofinansowania w wysokości 400 tysięcy złotych na budowę trzech latających replik samolotów w ramach projektu „Wielkopolska Eskadra Niepodległości”. Projekt wpisuje się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

„Jako spadkobiercy czynu powstańczego Wielkopolan, jesteśmy zobowiązani do przypomnienia tych nieco zapomnianych kart historii, zwłaszcza pięknych dziejów polskiego lotnictwa. Bardzo cieszę się z tej chwili, która zbliża nas do setnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego ” – mówił podczas wtorkowego spotkania Marszałek Marek Woźniak, który dodał, że Fokkery będą używane także podczas innych uroczystości.

Rektor Tomasz Łodygowski podziękował Marszałkowi i Samorządowi Województwa Wielkopolskiego za wsparcie w procesie budowy samolotów dodając, że prace są zaawansowane - obecnie trwa wybór silników do powstających replik. Nawiązując do zbilżającego się stulecia Politechniki Poznańskiej Rektor podkreślił „Zależało nam na tym, by elementy Powstania Wielkopolskiego były obecne w rocznicowych obchodach dlatego, że to właśnie rada Powstańców Wielkopolskich zdecydowała o utworzeniu wyższej szkoły technicznej w Poznaniu”.

Zrekonstruowane samoloty będą zarejestrowane i zbudowane w skali 80% względem oryginału. Będą także podlegać pod nadzór Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dokładnie zostaną odwzorowane charakterystyczne kształty konstrukcji płatowców: usterzenie i skrzydła, które zostaną zbudowane ze współczesnych materiałów. Samoloty wyposażone będą w nowoczesny sprzęt radionawigacyjny, przyrządy, transponder i współczesne silniki. Repliki budowane są w zakładach lotniczych, a nad ich powstaniem czuwa Politechnika Poznańska kształcąca specjalistów pilotażu statków powietrznych, transportu lotniczego, budowy silników lotniczych i płatowców.

Projekt jest realizowany nie tylko z okazji 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Samoloty będą też przypominały o 100-leciu utworzenia w Poznaniu szkolnictwa wyższego - Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej oraz powstania pierwszego w Polsce Aeroklubu.

Piękna historia

Pod koniec I wojny światowej w 1918 roku, Niemcy zgromadzili na Ławicy i w Hali Zeppelinów na Winiarach wiele samolotów, silników i części zamiennych. Gdy 27 grudnia 1918 roku wybuchło Powstanie Wielkopolskie, po kilku dniach, 6 stycznia 1919 roku Powstańcy zdobyli Ławicę i Halę Zeppelinów. W ich ręce trafiło prawie 300 samolotów! Zdobyto także balony obserwacyjne. Było to największy łup wojenny Wojska Polskiego.
Zdobycz Powstańców Wielkopolskich miała gigantyczne znaczenie dla organizacji Wojsk Lotniczych II Rzeczypospolitej i Wojny Obronnej 1920 roku. W Poznaniu powstały warunki do dynamicznego rozwoju lotnictwa. To tutaj 30 października 1919 roku powstał Aeroklub Polski, 10 maja 1921 roku wystartowały pierwsze samoloty w komunikacji lotniczej do Warszawy i Gdańska, a w 1924 roku otwarto Wielkopolską Wytwórnię Samolotów S.A. SAMOLOT.

Nadlatuje eskadra!

W 100. rocznicę tych wydarzeń Samorząd Województwa Wielkopolskiego chce nadać im godną oprawę, która uświadomi społeczeństwu polskiemu czyny Wielkopolan. Pokażemy w locie formację samolotów zdobytych przez Powstańców, pod nazwą WIELKOPOLSKA ESKADRA NIEPODLEGŁOŚCI. W kolejnych latach ESKADRA będzie widowiskowym akcentem obchodów rocznic i pokazów lotniczych.

Fokkery D.VII

Już jesienią przyszłego roku mają odbyć się loty testowe samolotów WIELKOPOLSKIEJ ESKADRY NIEPODLEGŁOŚCI wyposażonej w trzy samoloty typu Fokker D.VII. Po 100 latach od wielkiego zwycięstwa Powstańców Wielkopolskich na wielkopolskim niebie znowu zabrzmią silniki niezwykłych dwupłatowców z biało-czerwonymi szachownicami!

Pierwsze Fokkery D.VII Polacy zdobyli w Powstaniu Wielkopolskim, na lotnisku w Ławicy i Hali Zeppelina na Winiarach pod Poznaniem oraz na lotniskach polowych w Ostrowie i Jarocinie. 20 Fokkerów D.VII Wielkopolanie po prostu… kupili. Umówieni wcześniej piloci niemieccy lądowali po stronie polskiej, gdzie pilotowi wypłacano należność i odsyłano koleją do Niemiec. Zawsze z ważnym biletem!

Historia Fokkera D.VII w Polsce najściślej wiąże się z dziejami 15 Eskadry Myśliwskiej. Powstała ona początkowo jako 4 Wielkopolska Eskadra Lotnicza Bojowa. Już jako 15 Eskadra Myśliwska wyposażona w Fokkery D.VII odznaczyła się szczególnie w trakcie walk z kawalerzystami 1 Armii Konnej Siemiona Budionnego w połowie sierpnia 1920 roku u bram Lwowa.

Po zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej Fokkery D.VII trafiły głównie do 3 Pułku Lotniczego z siedzibą w Poznaniu. W Polsce samoloty te użytkowano jeszcze w drugiej połowie lat 30. Stąd decyzja Komitetu Budowy i Organizacji o wyborze tego typu statku powietrznego do budowy latających replik Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości.

 

fot. UMWW

Jestem Wielkopolaninem. Tutaj się urodziłem, ukończyłem studia, pracuję i mieszkam.

Urodziłem się w Kaliszu i tam ukończyłem Szkołę Podstawową nr 16 im. Powstańców Wielkopolskich. Naukę w szkole średniej rozpocząłem już w Poznaniu w III Liceum Ogólnokształcącym, a mieszkałem wtedy na ulicy Zeylanda. Potem były studia na kierunku archeologia Polski i powszechna na UAM w Poznaniu. Już w trakcie studiów przeprowadziłem się do Suchego Lasu. Mieszkam w tej pięknej podpoznańskiej wsi od 33 lat.

Jestem dumny, że pracując na różnych szczeblach samorządu, mogłem mieć w tych przemianach swój udział. Przez prawie dziewięć lat pełnienia funkcji Marszałka Województwa Wielkopolskiego decydowałem o wielu sprawach związanych z rozwojem regionu i budowaniem jego silnej pozycji w Zjednoczonej Europie. Aktywnie działam w strukturach Komitetu Regionów - chcę, aby samorządowy głos był słyszalny w Brukseli.

.